Ceaiul şi Stresul

12/07/2012, postat in jurnal

Calmează ceaiul stresul? Eu zic că de unul singur nu. O să explic şi de ce.

Beau deja de multă vreme ceai şi cam odată pe zi, în majoritatea zilelor din an.  Aşa începe ziua. Eu şi soţia mea stăm cam o oră la ceai în fiecare dimineaţă. E primul lucru care îl facem. E şi cel mai bun moment pentru ceai şi cel mai bun moment pe care putem să îl petrecem împreună. Grijile de peste zi nu s-au adunat încă iar tensiunea/oboseala nu există. În majoritatea cazurilor.

Ceremonie ceai

În weekend-uri, de obicei mai am o sesiune după masa. Această sesiune primeşte mai multă atenţie (da, mai mult de o oră), deoarece  dau o mai mare atenţie pe detalii, inclusiv la felul cum sunt aranjate toate obiectele.  Pot zice că ceea ce  e cel mai calmant la ceai e metoda de a face ceaiul în sine, apoi ceaiul.  Trăirea în prezent, eliberarea minţii de trecut şi viitor, asta calmează. Ceaiul în sine te poate agita mai tare dacă e băut la momentul nepotrivit.

De cele mai multe ori, ancorarea în prezent se poate obţine doar când actul de a face ceai e personal. Adică se face în singurătate. În doi e mai greu de obţinut (dar se poate), pe când în grup e foarte dificil. În grup, e deja o experienţa socială, nu una meditativă.

În timpul unei discuţii  pe care am avut-o cu cu un client la  Compania Ceaiului, acesta a întrebat dacă ceaiul e legătura mea cu spiritualitatea. Atunci am răspuns că nu numai asta fac. Răspunsul corect ar fi fost: “Ceaiul e o manifestare a spiritualităţii mele”.

Am ales Calea Ceaiului şi nu Arta Ceaiului cu un motiv.  Ceaiul face parte din modul meu de  a fi, nu e o pasiune. La fel şi alte activităţi ceva mai agresive, care îmi permit să îmi manifest natura mea, care este una agresivă (vă surpinde?). Ceaiul , introspecţia şi  exerciţiile fizice îmi temperează acestă parte.

Ca să mă pot bucura de ceai şi de alte lucruri ,  sunt mai multe lucruri de care trebuie să am grijă,  cele mai importante fiind: somnul/odihna, hrana  şi activităţile fizice.

Dacă somnul şi hrana nu sunt respectate, inevitabil afectează calitatea vieţii şi capacitatea de a te bucura de ea. O alimentaţie proasta rezultă într-o dispoziţie proastă si predispoziţie la stres.  Ca să am un nivel de energie care să îmi permită să fac faţă la muncă, am nevoie să fac şi exerciţii fizice.

Dacă toate acestea sunt împlinite,  am o bază pentru ceai.  Cel mai important pentru o sesiune de ceai e relaxarea minţii.  Pentru a ajuta acest lucru, doar staţi liniştit(ă) până fierbe apa. Ascultaţi corpul , respiraţi, nu vă fixaţi pe nici un gând. Apoi, concentraţi-vă pe modul în care faceţi ceai, adică pe formă. La început o să fiţi atenţi pe forma exterioară, urmând ca în timp să fiţi mai atenţi pe forma înterioară. Ancoraţi minutea în prezent fixând-o pe detalii: sunet, miros, gust, modul în care turnaţi, forma ceştilor, senzaţiile de pe gât şi din corp. Rămâneţi senin.

Ca o concluzie, ceaiul, e o prelungire a stării de linişte.

Categorii:jurnal, Taguri: , 2 comentarii  
Acest post are 2 comentarii :
12/11/2012, 22:07Corina

Ceaiul este ca zaharul din cafea, oricat de energizant ar fi zaharul nu se compara cu cafeau, cafeaua reprezentand odihna, cel putin asa cred eu!

08/12/2012, 11:19Cha

Fiecare are dreptul la o părere și la preferințele lui, dar aici nu suntem deacord :). Nu transform postul în cafea versus ceai, așa că rămânem aici.

Adauga comentariul tau