Ceşti Yixing

18/09/2010, postat in instrumente

Unul dintre voi  (ştie el  ) mă întreba de ceşti Yixing acum o vreme.   Ceştile Yixing sunt făcute din acelaşi tip de material ca şi ceainicele. Cele din pozele de mai jos sunt făcute manual,  doar culoarea diferă. Sunt perfecte pentru a vedea ce efect are culoarea ceştii asupra gustului ceaiului ( da are).
2003 Sheng Puerh from Yiwu, Yunnan

În general sunt potrivite pentru ceaiuri care au nevoie de o temperatură mai ridicată  din cauză ca sunt mai groase decat cele de porţelan. Având o grosime mai mare,   vă asiguraţi în primul rand că nu va ardeţi când sorbiţi ceai.  Dar merg foarte bine şi cu restul ceaiurilor, depinde de cum vă simţiti. Sunt un pic mai mari decat ce folosesc de obicei  ( au 50 ml), aşa că nu le folosesc pentru ceaiuri mai speciale decat dacă am testat în prealabil diferenţa.

Aceste ceşti se pot cumpăra de aici .

Acest post are 10 comentarii :
10/10/2010, 12:31Tudor Tuleasca

Am si eu aceleasi cesti. Confirm: culoarea are efect asupra gustului. O fi subiectiv?… Sunt MULT prea tanar in aceasta arta ca sa pot emite o opinie. Doar am simtit. Iar aceste cesti sunt, din modestul meu punct meu de vedere, ideale pentru pu-erh. Eu am putut sesiza diferenta gustului in functie de culoare doar cu pu-erh. Am incercat si cu diverse oolong-ruri, dar nu am simtit diferente. Oricum, faptul ca sunt din ceramica de Yixing nu poate influenta gustul, atat timp cat sunt glazurate. O fi modul de difuzare al temperaturii?…

10/10/2010, 12:44Cha

E si subiectiv, pana la un punct, am facut teste si cu ochii inchisi, si am recunoscut cestile care imi plac mai tare. Tot timpul suntem tineri in aceasta arta :).

Dupa parerea mea, gustul e influentat de ceramica de tip Yixing . De fapt de orice. Orice atribut al cestii are efect asupra gustului. Inclusiv varsta cestii. Si bineinteles, modul de difuzare al caldurii afecteaza gustul ceaiului atat cat e in ceasca, cat si cand e preparat.

Acest tip de cesti sunt potrivite pentru ceaiuri cu esenta mai bruta asa, deoarece si ele au o energie foarte puternica ( de la Yixing). Ceaiurile mai puternice sunt temperate de acest tip de cesti, pe cand cele mai moi , sunt ‘inabusite’ , dupa parerea mea. Eu am obtinut rezultate bune si cu oolong oxidat (oriental beauty, red robe, si unele varietati taiwaneze ‘aged’ ) , si cu unele negre, dar si cu unele verzi cateodata. Dar la cele verzi nu am folosit ceasca maro de exemplu, ci alb sau verde , pt a ‘inmuia’ . Oricum, sunt multe variabile, ma bucur ca mai sunt persoane care dau atentie acestui tip de detaliu .

23/10/2010, 19:55Tudor Tuleasca

Mai am de invatat… Este cert oricum ca cestile influenteaza gustul ceaiului. Din acest motiv, de fiecare data cand gust un ceai nou, folosesc niste cesti simple, din portelan alb, ca sa fie cat mai neutre. Apoi, vin experimentele 🙂
Si ca sa nu pierd nimic, am inceput sa tin un jurnal, fiecare ceai pe care il gust are pagina lui, in care notez atat impresiile initiale, cat si urmatoarele experimente. Pana acum, asta m-a ajutat sa-mi dau seama cate greseli fac 🙂 Dar poate va veni o zi in care sa am rezultate consistente. Si constante 🙂

23/10/2010, 20:29Cha

Greselile sunt bune. Cateodata nici nu le consider greseli, ci modul cum trebuia sa fac la timpul ala :). Blogul acesta e un astfel de jurnal.

La un moment dat tineam si eu un carnetel, dar am renuntat in timp. Mai imi notez cateodata unele lucruri, dar ca sa le tin minte pentru blog. De multe ori uit impresiile si nu mai postez deloc .

Fiind vorba de kung fu, un singur lucru conteaza: practica practica practica. Aceste lucruri o sa intre in esenta ta, inclusiv procesul de imbunatatire.

In ce iti faci ceai acuma? Mi-ai spus ca ai un ceainic alb la lucru de portelan, dar acasa? La ce ceai nu ai rezultate constante? (Oricum e imposibil absolut acelasi rezultat, pentru ca nu ai aceeasi stare de spirit in primul rand sau aceeasi dispozitie pentru ceai)

23/10/2010, 21:39Tudor Tuleasca

Acum am trei ceainice de Yixing (deocamdata :)), unul pentru shu puerh, altul pentru sheng puerh, ultimul pentru oolong. Restul – in ceainic de sticla.
La oolong-uri de tipul Dan Cong nu-mi prea iese de fiecare data acelasi lucru… Dar, de cele mai multe ori, imi place ce iese. Problema este ca nu stiu cum ar trebui sa fie, facute ca la carte 🙂 Incerc sa citesc cat mai mult si, mai ales, sa practic cat mai mult…
Am fost din totdeauna un mare bautor de ceai, dar, pana acum un an, aproape numai ceaiuri negre indiene(nu amestecuri de genul English breakfast etc., prea dure pentru mine). Adica chiar sunt in stare sa deosebesc un Darjeeling de un Assam, un ceai care provine dintr-o singura gradina de un amestec, un First Flush (preferatul meu) de un Second Flush etc. Dar, de cand am descoperit ceaiurile chinezesti, le-am abandonat de tot pe celelalte si am constatat ca… nu stiu nimic 🙂 Sunt atat de complexe, incat probabil ca nimeni nu ajunge, intr-o viata, sa le “stapaneasca” 🙂

23/10/2010, 22:29Cha

Eu iti sugerez sa iti iei si un gaiwan . Mai ales pentru oolong-uri. Si sa incepi sa faci in ala. Daca nu ai ceainicul potrivit pentru oolong o sa ai mare bataie de cap. Daca e burtos si ai spatiu e ok 🙂 .

La oolong conteaza mult cum torni si sa se deschida frunzele. Daca ti-s deschise frunzele, te joci numai cu cantitatea dupa. Temperatura – mare , desi se raceste un pic la turnare. Dupa ce s-au deschis frunzele, nu mai turna direct pe ele , toarna pe margine (in ceainic mai greu , in gaiwan mai usor).

Uite aici o metoda de a turna :
http://www.youtube.com/watch?v=H5-P2nOEoWA

Mai exista una , care am incercat sa o filmez aici dar nu a reusit la filmare 🙂 :

http://www.youtube.com/watch?v=tWKB1zoKaH8

o sa incerc sa o filmez corect candva. Torni in mijloc de jos , apoi urci sus, si cobori iar. Cand ai coborat, s-a umplut gaiwan-ul /ceainicul , si oolong-ul se invarte intr-o spirala. Dintr-o turnare reusita , se deschide din prima, dar si mie, deocamdata nu imi iasa de fiecare data, mai ales cand filmez.

Ideea e ca trebuie un stil de turnare energic , sa isi dea drumu, si ca trebuie mai mult ceai decat la restul ceaiurilor. Cand se desface, ceainicul trebuie sa fie plin.

Am constatat si eu mai tarziu, ceainicele sunt bune dar, greu de ‘stapanit’ sa zic asa , mai ales de nu le potrivesti bine. Eu planuiesc o calatorie in care doar sa invat despre ceainice si sa fac ceai in diferite ceainice .

Si legat de Dan Cong, ce fel si de unde ? Dan Cong inseamna literar “single bush”

24/10/2010, 07:40Tudor Tuleasca

Dan Cong am de la Canton Tea, asta http://www.cantonteaco.com/oolong-tea/mi-lan-dan-cong-honey-orchid.html si asta http://www.cantonteaco.com/oolong-tea/yu-lan-dan-cong-magnolia-blossom.html

Un gaiwan sper sa am (daca ajunge intreg 🙂 de astazi intr-o saptamana. Imi mai doresc de asemenea un Yixing “Dragon Egg” ca al tau – probabil ca voi avea unul din China pe la sfarsitul anului.

Iar ceainicul pe care il folosesc pentru oolong este asta http://www.cantonteaco.com/teaware/yixing-teapot-fang-gu-pin-zi-ni-clay.html

Pentru shu puerh este asta http://www.cantonteaco.com/yixing-teapot-wa-dang.html

Multumesc pentru sfaturi. Voi incerca sa practic modul de turnare indicat. Chiar acum 🙂

24/10/2010, 10:15Cha

Oh deci tu esti acel serious buyer de care zicea Edward ^_^ . Discutam cu ei de punerea la dispozitie a catorva din lucrurile lor pe site-ul meu , sa fie mai usor de luat din Romania .

24/10/2010, 10:50Tudor Tuleasca

Da, eu sunt 🙂 Edgar il cheama. Si chiar am luat de la ei niste puerh la niste preturi absolut rezonabile pentru Europa. De ex.:
2006 Meng Ban Naxi brick Raw/250g) – 20 GBP
1998 Da Du Gong brick (Raw/250g) – 40 GBP
1998 Zong Cha 7581 (Raw/250g) – 40 GBP
preturi la care mi-au dat 15% discount (discount-ul l-au aplicat si pe transport).
Iar ceaiurile lor mi se par de calitate, ei sunt super-profesionisti, chiar mi-a placut sa cumpar de pe site-ul lor.
Da, cred ca merita sa pui pe site cate ceva de la ei.
Dar cred ca trebui sa ne mutam fie pe mail, fie pe mesageria FB.

24/10/2010, 11:22Cha

Da , Edgar , din motivu asta nu il gasesc cand il caut la contacte :))

Uai am crezut ca ai oolong-uri rulate (gen Tie Guan Yin) . Tocmai mi-am facut mi lan dan cong , si mi-am dat seama ca tu o sa torni asa pe asta.

Doar la oolong-urile rulate sa torni asa. La astea, sa torni din start pe margine, ca nu au nevoie de atata energie .

Adauga comentariul tau